Nu hoppas HelloFresh kunna inspirera fler i livsmedelsbranschen att minska sitt svinn.

– Sannolikt kommer inget företag inom livsmedels- och dagligvarubranschen helt kunna radera sitt svinn, men det måste vara ambitionen. För oss är det självklart att all ätbar mat ska komma till användning och vi hoppas att fler i livsmedelsbranschen vill ta efter. Vårt nära samarbete med Matmissionen handlar inte bara om att minska vårt svinn. Vi vill också ge utsatta människor i Sverige möjlighet att äta färsk och näringsrik mat, säger Kristian Hald, VD för HelloFresh i Norden.

Den överblivna maten går till Matmissonens sociala matbutikskoncept, men också till verksamheter över hela landet som lagar och serverar mat till andra utsatta målgrupper, exempelvis människor i hemlöshet. I takt med ökade matpriser och lågkonjunktur söker sig allt fler till Matmissionen.

– Brist på matdonationer begränsar oss från att öppna fler butiker, så HelloFreshs donationer har en enorm betydelse för oss. De gör det möjligt för oss att erbjuda näringsrik mat, något som många tyvärr tvingats välja bort i tider som dessa. Med fler donationer i HelloFresh storlek skulle vi kunna öppna fler butiker, på fler platser i landet vilket skulle ge fler människor i ekonomisk utsatthet möjligheten att handla bra mat till sig själva och sin familj, säger Simon Stegrud, partneransvarig på Matmissionen.