
Touch Your Tortillas – tacos möter brösthälsa
26 september, 2025
För tredje året i rad lanserar El Taco Truck sin Rosa Bandet-kampanj “Touch Your Tortillas” i samarbete med Cancerfonden. Syftet är att påminna om vikten av att regelbundet undersöka sina bröst – minst en gång i månaden, alltså ungefär lika ofta som svenskar i snitt äter tacos.
– “Vi älskar tacos och vi vet att många svenskar gör det också. Därför känns det extra fint att för tredje året i rad kunna använda tacos som en bro till att prata om något så viktigt som Cancerfondens kampanj,” säger Robert Wranning, VD på El Taco Truck.
Färgstark konst möter allvarligt budskap
Årets visuella uttryck är skapat av Karin Söderquist, illustratör och konstnär baserad i Stockholm. Hennes stil beskrivs som färgstark, lekfull och feministisk – precis det El Taco Truck ville lyfta fram i kampanjen.
– “Jag ville att illustrationen skulle kännas avslappnad, kladdig och lite stökig, som en riktigt bra taco-middag! Trots att budskapet i grunden är ganska allvarligt ville jag att bilden skulle vara lustfylld och rolig att titta på,” berättar Karin.
Tacos som gör skillnad
Under oktober månad donerar El Taco Truck 1 krona per såld produkt i Sverige till Cancerfondens livsviktiga arbete. Kampanjen kommer att synas digitalt och i butiksexponeringar runt om i landet.
– “Som ett rosa varumärke med starka värderingar vill vi bidra där vi kan och samtidigt sprida budskapet på ett sätt som känns nära och vardagligt,” säger Adam Chiapponi, marknadschef på El Taco Truck.
Med tacos på bordet och ett tydligt budskap i fokus fortsätter El Taco Truck att kombinera god mat med samhällsengagemang – på sitt eget färgstarka sätt.