Här kommer lite utdrag från Ungdomsbarometern som undersöker ungas matvanor:

En tredjedel av de tillfrågade i Ungdomsbarometerns senaste undersökning, baserad på drygt 23 000 intervjuer med ungdomar mellan 15 – 24 år, undviker i någon mån att äta kött. Att vara vegetarian har gått från att vara en politisk vilde till att idag vara en livsstilsfaktor och en indikator på hur man förhåller sig till kost, hälsa, konsumtion och hållbarhet.
– Mat är den tydligaste identitetsmarkören för unga just nu. Värdeord som är associerade med att vara vegetarian är så pass centrala för många unga att man upplever sig vara “vegetarian” utan att de facto vara det. Denna inställning har troligtvis haft en betydande roll vad gäller ökningen av andelen flexitarianer bland unga, säger Lovisa Sterner, livsstilsexpert hos Ungdomsbarometern.

Ingen motsättning i konsumtion och hållbarhet
Ungas fokus ligger i dagsläget på att göra andra hållbara val än att helt avstå från konsumtion. De vet att en minskad klimatpåverkan och biologisk mångfald är tecken på hållbar utveckling, men är inte beredda att ge upp allt. Av de som anser sig handla ofta menar över hälften att de också har en hållbar livsstil. Tydligast är det i mataffären där andelen unga som anser att maten som handlas till familjen bör vara ekologisk har fördubblats sedan 2006, 25 procent år 2006 i jämförelse med dagens 56 procent.
– Vi står inför en generation som inte vill konsumera mindre, men som är villiga att istället göra mer hållbara val som till exempel handla mer ekologiskt. En viktig insikt för livsmedelsföretagen som unga personer i dagsläget har ett stort förtroende för, säger Lovisa Sterner.
Identitet och vegetarianism

På frågan om vilka begrepp som vegetarianer respektive icke vegetarianer identifierar sig med svarades följande:

Vegetarian
1. Vegetarian
2. Feminist
3. Miljövän
4. Antirasist

Icke vegetarian
1. Livsnjutare
2. Feminist
3. Hundmänniska
4. Gamer