För ett år sedan lanserade Axfood den unika produkten Cashewmeetly, ett naturligt och växtbaserat alternativ till kött i matlagning, som produceras genom att förädla restprodukten cashewäpple, som det varje år kastas många miljoner ton av vid skörden av cashewnötter.

Nu blir Axfood och Garant först i världen med att lansera färdigrätter på den smakrika, mångsidiga och köttliknande cashewfrukten. I ett utökat samarbete med Cashewmeetly och den sociala entreprenören Linnéa Falkinger – som ligger bakom Cashewmeetly och i många år arbetat med att ta fram produkten och bygga en cirkulär, hållbar och social affärsmodell kring den – har Garant utvecklat två vegetariska grytor, som nu lanseras på bland annat Willys och Hemköp.

– I innovativa samarbeten med matentreprenörer som Linnéa kan vi från Axfoods håll bidra till att ta fram mat som smakar gott och är bra för både klimat och hälsa. Vårt mål är att göra Cashewmeetly mer lättillgänglig för svenska konsumenter, men också hjälpa Linnéa och Cashewmeetly att nå en ännu större marknad, säger Johan Neuman, affärsområdeschef egna märkesvaror på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab.