Green laces

En etisk och vegansk butik som säljer allt från skor till väskor, bälten och andra accessoarer. Adress: Götgatan 28 i Stockholm
Hemsida: greenlaces.se
Instagram: @greenlacesshoes

— Jag är min bästa kund. Ursprunget till Green Laces är att jag behövde nya skor men inte kände att det fanns tillräckligt snygga skor som uppfyllde mina krav om rättvis tillverkning och bra miljöprofil.

Nina har varit intresserad av rättvise- frågor sedan tonåren och det har även alltid varit viktigt för henne att handla på ett sätt som ligger i linje med hennes värderingar. Hon upplevde själv att man antingen kunde köpa något riktigt snyggt men som kompromissade med just ens värderingar, eller tvärtom, något som var i linje med dem men kanske inte så snyggt. Det ville hon ändra på.

Nina, som under finanskrisen 2008 upp- levde stora förändringar på jobbet, kände också att hon själv ville göra en förändring. Hon kände sig fast i händerna på folk med andra värderingar, så under sin föräldraledighet började tanken på en etisk och vegansk skobutik att växa fram.
— Jag kontaktade de olika märkena och frågade om de ville vara med om jag startade något i Sverige, och de sa alla ja. Jag besökte den veganska skobutiken MooShoes i New York som hjälpte mig mycket med tips i starten.

FRÅN BÖRJAN VAR målet bara en webbshop med klimatsmarta skor, men snart fick hon en liten del av en tatueringsstudio på Bonde- gatan i Stockholm. Snart växte hon ur den lokalen och landade till slut på Hökens gata, där hon har delat lokalen i olika konstellationer. Fram tills nu när Green Laces får en helt egen lokal på Götgatan.
— På Green Laces säljer vi idag skor och accessoarer, mycket som man traditionellt associerar med animaliskt skinn. Jag vill visa att det finns likvärdiga material som gör gott.

Just materialen har varit ett stort fokus och även ett område som har utvecklats enormt genom åren.
— Fram till 2008 var det mest PVC (polyvinylklorid). PVC är en väldigt dålig plast både för miljön och för de som tillverkar den. Däremot håller den bra och länge, vilket gör att man ser den i många modeaccessoarer. Green Laces arbetar dock helt PVC-fritt. Efter det kom PU (polyuretan), som visserligen är en oljeprodukt men fri från tungmetaller, biocider och många andra dåliga ämnen som återfinns i animaliska skinnprodukter. PU var banbrytande eftersom den kunde imitera animaliskt skinn och verkligen forma sig efter foten. Materialet andas, precis som skinn, tack vare artificiella porer. Vi har flera produkter i PU som är ett suveränt bra alternativ till veganskt skinn ur miljösynpunkt. Nu jämför vi alltså inte med produkter som tillverkas uteslutande av säg hampa eller lin, utan med animaliska skinnprodukter.

Den djurrättsliga aspekten är en viktig grej för Nina, som själv är vegan sedan många år. Något många inte tänker på är just var skinn kommer ifrån och hur det tas fram. Kollar man på industrinivå så kommer 95 % av det animaliska skinnet i Sverige från Asien och hur djuren föds upp där har vi väldigt dålig koll på. När hudarna har slitits av djuren behandlas de med tungmetaller och sedan formaldehyd för att kunna fraktas till Europa. Då möglar ändå runt 15 % av hudarna på vägen hit och blir helt obrukbara. De hudar som inte möglar doppas sedan i ett sista kemikaliebad för att sedan garvas (oftast med kemikalier, även om vegetabilisk garvning blivit vanligare).
— Det är först och främst ett enormt slöseri på liv, men även om man nöjer sig med att betrakta saken ur ett miljöperspektiv så känns det otroligt onödigt. Det skapas stora utsläpp av växthusgaser när djuren föds upp och man förorenar samtidigt jorden och vattendrag med utsläppen. För vad? Att 15 % ändå ska gå upp i rök?

Men är inte skinn en restprodukt?
— Från djurrättshåll hävdas ofta att det inte är en restprodukt, men jag tror att sanningen ligger någonstans mittemellan. Vissa modemärken med ”finare” skinn får det från djur som föds upp enbart för sitt skinn och andra märken inte.

Nina triggades hela tiden av att erbjuda bättre och snyggare veganska skor för alla tillfällen. Sen kom pandemin och affärerna för alla butiker blev lidande, inte minst för småföretagare som Green Laces.
— På det privata planet hade jag det jobbigt med sjukdomar och skilsmässa. Jag kom aldrig i kapp allt arbete. Men det gjorde däremot marknaden. Det veganska skimret klingade av något, men det påverkade aldrig min tro på idén och mitt engagemang. Jag tycker att den här livsstilen knäcker allt annat och det finns utrymme för så mycket glädje i att välja en solidarisk livsstil. Det är en jättestor drivkraft.

IDAG HAR NINA vågat ta in kapital och har över 200 aktieägare. Allt för att accelerera framåt. Det här är ingen startup som ska säljas om några år, utan ett familjeföretag som ska vara länge. Under den här perioden när affärerna stannade av något började tankarna på en egen kollektion att komma tillbaka. Högkvalitativt, bekvämt och stilmässigt begripligt. Snart blev den också verklighet och det egna märket säljs nu i bland annat Berlin, Paris och New York.
— De här skorna är resultatet av min samlade erfarenhet av att köpa skor, gå i skor och prata med tusentals kunder. Det här är skor för folk i en storstadsmiljö, oavsett om du väljer att gå, cykla, åka scooter eller buss och tunnelbana. Sulan är utvecklad för att du ska gå långt och samtidigt bekvämt. Skorna ska ha ett klätt uttryck så att du kan röra dig mellan fritid och direkt in i ett viktigt möte eller mingel. De första modellerna jag valde har en chunky sula. Det var dels för att jag tyckte att det saknades och dels så passade det modebilden. Nu har jag både kängor, låg- skor, sandaler och en efterfrågad blockklack.

Men ska man verkligen köpa nya skor när det finns second hand?
— Skor får en personlig prägel bara efter några användningar. Är det något du ska köpa nytt så är det skor. Men om man skapar nya produkter måste man ta hand om dem. Skor kan alltid lagas och sulas om så att de håller över tid. Det hjälper vi till med. Vi har även ett återvinningsprogram där vi tar tillbaka skor från vår egen kollektion så att de ingår i ett system där hela skon blir en ny skomodell.

Och nu tar Nina alltså nästa steg på sin resa och öppnar en helt egen butik.
— Jag tar över en lokal jag sneglat på i åtta år. Den ligger bara 50 meter från vårt nuvarande ställe, men mitt på Götgatan och med 500 % större kundflöde. Det har varit en gammal skobutik i 30 år och det känns fint att föra vidare den traditionen fast med en klimatvänlig produkt. Butiken kommer att sammanfatta våra värdeord om inkludering, positivitet och inspiration. En plats där vi kan möta kunden men även där vi kan ha roliga events och happenings med andra modemärken, hudvård, livsstil och spännande gäster.