Maten vi konsumerar och producerar står för omkring 25  % av växthusgasutsläppen, 70  % av färskvattenanvändningen och exploateringen av odlingsmarker och utgör den främsta anledningen till påverkan på biologisk mångfald. Det finns alltså flera anledningar att ändra sättet vi äter på. 
Ett verktyg är EAT-Lancets rapport och begreppet Planetary Health Plate, som är en hälsosam kostmodell för hur vi ska äta för att kunna förse en befolkning på 10 miljarder med mat utan att överskrida vår klimatbudget.

– Till 2050 måste vi byta till en mycket mer växtbaserad kost, där ungefär hälften på tallriken är frukt och grönsaker, förklarar Gunhild Stordalen. Resten kan vara baljväxter som bönor och linser, nötter, lite ost och mejeriprodukter, lite kött och fisk om så önskas. Forskning visar att om alla byter till en sådan kost kan vi undvika 11 miljoner kostrelaterade dödsfall per år, samtidigt som vi inte belastar miljön och klimatet så hårt. Detta är en enorm förändring och det kommer inte att lyckas om lösningarna inte smakar bra och är tillgängliga. Produkter som Alpros har en mycket viktig roll att spela.

Danone och EAT Foundation har alltså inlett ett samarbete som löper över tre år och man kommer bland annat att jobba för att få fler att äta mer växtbaserat i städerna. Det kommer att vara ett växtbaserat fokus och det är där Alpro kommer in med sina produkter.

– Jag började här i september förra året och en av de första sakerna som jag märkte var att varumärket Alpro faktiskt var först ut med mjölkfria alternativ, berättar John Sjöblom, vd för Danone Norden. Alpro grundades 1980 och redan då pratade man om en växtbaserad revolution. Vi måste helt enkelt tillbaka till det och göra det ännu större. Tillsammans med EAT Foundation tar vi upp tråden där företaget började. 

Det här är ett stort projekt och det är extra intressant att en stor koncern som Danone är med på tåget. John förklarar att det redan har skett ett paradigmskifte i branschen, både hos små och stora företag. De företag med en inbyggd vision om att förändra världen har alltid vunnit i längden. Självklart är även Gunhild peppad över det här samarbetet.

– Danone har verkligen förstått det! Fler och fler konsumenter kräver hälsosam och hållbar mat och den marknaden kommer att explodera de kommande åren i takt med ökad medvetenhet. Att Danone tar ledningen är bra för planeten och konsumenternas hälsa.

Gunhild, hur bra skulle du säga att vi i Norden är på att äta växtbaserat?
– Vi blir bättre! Men våra farföräldrars generation var mycket bättre. Vår traditionella nordiska diet har varit både hälsosam och hållbar, men under de senaste 20-30 åren har vi bytt till mycket mer kött och ohälsosam bearbetad mat. Fetma och livsstilssjukdomar har exploderat, inte bara hos vuxna utan också hos barn och ungdomar. Lyckligtvis ser vi ett uppvaknande bland de flesta, särskilt unga, och alla de fantastiska växtbaserade produkterna som finns i butiken är ett bevis på det.

John, vad måste hända för att vi ska se en förändring?
– Det finns ofta en skillnad mellan att vara medveten om vad som måste göras, och att faktiskt agera på det. Därför måste vi arbeta tillsammans med andra för att skapa förutsättningar för en mer växtbaserad kost som främjar både miljömässig hållbarhet och som verkar positivt för människors hälsa. EAT Foundation bedriver ett viktigt arbete för ett mer hållbart livsmedelssystem och i vårt gemensamma samarbete tar vi nu ett viktigt steg mot att lösa de utmaningar som vi möter.

I en studie som kom ut i våras visade det sig att just mjölkprodukter var det svåraste för folk att sluta med. Vilken tur att Alpro har massor med olika alternativ till mjölk och yoghurt! Baserna varierar, från kokos och havre till soja och mandel. Smaksatt och neutralt, till frukost eller smoothie, matlagning och bakning.