– Bönor är verkligen framtidens mat. De är en bra proteinkälla som innehåller många viktiga näringsämnen, samtidigt som de har en låg klimatpåverkan och är ett billigt livsmedel. Men de behöver ta en större del på våra tallrikar och därför vill Coop underlätta för och uppmuntra våra kunder att göra bönan till en naturlig del i vardagsmaten, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop.

  • Yngre äter bönor oftare än äldre. De mellan 16 och 29 äter dubbelt så mycket bönor som de som är över 50 år.
  • Kvinnor äter nästan dubbelt så mycket bönor som män.
  • Universitetsutbildade lägger upp bönor på tallriken nästan dubbelt så ofta som de som enbart har grundskoleutbildning.
  • Låginkomsttagare med en inkomst på upp till 200 000 kronor äter 50 procent oftare bönor än de som tjänar mer.
  • Uppsala län är utan tvekan Sveriges bönområde nummer ett. Här hamnar bönorna på tallriken i 4,1 procent av måltiderna. Är dessutom upplänningen en kvinna mellan 16-29 som upplever sin hälsa som god så är bönan med på var 10:e lunch eller middag.

Men trots att bönor är näringsrika, klimatsmarta och billiga hamnar de bara på tallriken vid knappt 3 procent av måltiderna.


Coops Matometer är Sveriges största matundersökning om vad vi äter varje dag. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop och uppdateras veckovis med data från 6 000 nya måltider. På Coop.se/framtidensprotein finns massor av spännande recept och fakta om bönor.