Frankful är en ny linje med veganska produkter i klimatsmarta förpackningar blir det enkelt att laga mat som är både god och klimatvänlig. Bakom varumärket står Orkla Foods Sverige.

– Idag finns det en stor efterfrågan på hållbar mat med lågt koldioxidavtryck, men som samtidigt är riktigt god. Vi valde att ta oss an en av svenskarnas mest älskade rätter, tacos, för att visa hur enkelt det är att få in ett klimattänk i vardagen. Frankfuls filosofi är att det ska vara lätt att äta rätt, utan att behöva göra avkall på smaken, säger Åsa Gisel, marknadschef på Orkla Foods Sverige.

Frankful lanserar sammanlagt tolv produkter, med allt från dippsås och tacokrydda till tortillas och vegansk färs. Flera av produkterna består delvis av räddade råvaror, det vill säga råvaror som annars skulle ha blivit till matsvinn. Till exempel innehåller delar av både Frankfuls Taco Sauce (rek. Pris 14,50 kr) och Tangy Apple Salsa (rek. Pris 18,90 kr) räddad tomatsås.

Bland de nya produkterna finns även något som allt fler efterfrågar idag: växtbaserade tacoalternativ. Frankfuls veganska rivna ”ost”, Vegan Grated Ch**se (rek. pris 47,90 kr), är ett smakrikt alternativ som är baserat på kokosolja och som har 60 procent lägre klimatpåverkan än mjölkbaserad ost. På liknande sätt är en av juvelerna i kronan den färdigkryddade veganska färsen, Veggie Mince (rek. pris 69,90 kr), ett proteinrikt alternativ gjort på protein från ärtor. Detta färsalternativ har upp till 95 procent lägre klimatavtryck än svensk nötfärs.

– Den produkt jag ser fram emot mest att presentera är vår Ch**se Dip, den första veganska ”ost”-dippen på marknaden. Rund, krämig och med ett lågt klimatavtryck. Jag blir hungrig varje gång jag pratar om den, avslutar Åsa Gisel.