Artikel
Breaking up with sugar
Sproud har sedan start gjort sig kända för sina växtbaserade drycker gjorda på ärtprotein. Deras senaste innovation, Barista ZERO, innehåller varken socker eller kolhydrater, något som gör produkten unik på marknaden.
De senaste åren har allt fler dragit ned på sitt sockerintag. Trots att trenden går mot ett större intresse för hälsa och medvetna val är få konsumenter medvetna om att komjölk och många växtbaserade alternativ till mjölk innehåller dolt socker i form av laktos, maltos eller kolhydrater. Därför lanserar Malmöbolaget Sproud kampanjen Breaking up with Sugar, som ett sätt att uppmärksamma ärtdryckens naturligt sockerfria fördelar.
– Vi har kunnat se en tydlig trend den senaste tiden, där allt fler konsumenter vill dra ner på socker. Särskilt det socker som är dolt eller känns onödigt. Därför lanserade vi förra året Barista ZERO, den enda helt sockerfria, växtbaserade baristadrycken. Nu vill vi uppmärksamma fler på hur enkelt det faktiskt är att ta bort det onödiga sockret, bara genom att exempelvis välja en osötad dryck i kaffet, säger Sara Berger, VD på Sproud.
Till skillnad från andra växtbaserade drycker eller komjölk, som ofta innehåller laktos, maltos eller kolhydrater som omvandlas till sockerarter i kroppen, är Barista ZERO gjord på ärtprotein, som är naturligt fritt från både socker och kolhydrater.
Med kampanjen “Breaking up with Sugar” vill Sproud bidra till en större medvetenhet kring hur enkelt det kan vara att ta bort socker där det inte behövs. Kampanjen lyfter både de hälsomässiga och smakmässiga fördelarna med att välja sockerfritt, utan att skuldbelägga den som ibland föredrar en sötare dryck.
– Vi vill ge konsumenter makten att välja och kunskap om när och hur de får i sig sockret. För många är en osötad kopp kaffe ett enkelt och konkret steg mot mindre socker i vardagen, säger Sara Berger, VD på Sproud.