Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av ICA med över 1 000 respondenter i hela landet och visar bland annat att:

Hälften (49 %) av svenskarna är medvetna om att deras val av livsmedel påverkar deras klimatavtryck i ganska eller mycket stor utsträckning.

Unga kvinnor är mest villiga att förändra sina vanor. Nio av tio (89 %) mellan 18-29 uppger att de vill bli bättre på att handla livsmedel som minskar deras klimatavtryck.

När svenskarna ska laga klimatsmart mat väljer de helst:
Vegobiffar (23 %)
Linsgryta (18 %)
Vegolasagne (16 %).

Det finns en tydlig vilja hos svenskarna att förändra sitt beteende i butiken, men ibland kan det vara svårt att omvandla vilja till handling. Därför samarbetar ICA med beteendestrategen Ida Lemoine som ger sju konkreta tips på hur man ställer om sitt beteende i matbutiken. Läs mer om tipsen och undersökningen i bifogat pressmeddelande.

ICA har även lanserat tjänsten ”Mitt klimatmål”, läs mer här.

Lindra klimatångesten med de här tre recepten!

Pumpalasagne med salvia

Indisk gryta med belugalinser

Morotsbiffar med ris