Svenskarnas klimatångest
9 oktober, 2018
Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av ICA med över 1 000 respondenter i hela landet och visar bland annat att:
Hälften (49 %) av svenskarna är medvetna om att deras val av livsmedel påverkar deras klimatavtryck i ganska eller mycket stor utsträckning.
Unga kvinnor är mest villiga att förändra sina vanor. Nio av tio (89 %) mellan 18-29 uppger att de vill bli bättre på att handla livsmedel som minskar deras klimatavtryck.
När svenskarna ska laga klimatsmart mat väljer de helst:
Vegobiffar (23 %)
Linsgryta (18 %)
Vegolasagne (16 %).
Det finns en tydlig vilja hos svenskarna att förändra sitt beteende i butiken, men ibland kan det vara svårt att omvandla vilja till handling. Därför samarbetar ICA med beteendestrategen Ida Lemoine som ger sju konkreta tips på hur man ställer om sitt beteende i matbutiken. Läs mer om tipsen och undersökningen i bifogat pressmeddelande.
ICA har även lanserat tjänsten ”Mitt klimatmål”, läs mer här.