Arbetet är ett resultat av en ökad medvetenhet hos en del av deras målgrupp som efterfrågar veganska alternativ. En av de största utmaningarna ska ha varit att ta fram ett icke-animaliskt lim med samma egenskaper och hållfasthet som det lim som normalt används. Innersulorna i skorna kommer att vara i kork, ett naturmaterial som ger en hög komfort. De är noga med att poängtera att de inte kompromissat med varken komfort, design eller utförande.

Vagabond betonar vikten av att utnyttja materialen så långt som möjligt för att undvika svinn. En del i projektet är därför att noga informera konsumenterna om hur de bäst vårdar sina skor och förlänger livslängden. Vi tror på medvetenhet kring konsumtion samt en öppenhet för alternativa material inför framtiden, berättar Anna Fahle Björcke, Brand Manager på Vagabond. Företaget har i samband med projektet infört köttfria måndagar i hela koncernen för att värna om klimat och hälsa.
Kollektionen kallas Non animal lanseras i mars i Vagabonds egna butiker och på deras hemsida. Det rör sig om fem vegoskor i dammodell för 750-1000 kronor.