Vegopedia kan du som besökare upptäcka nya produkter, läsa om ingredienser och näringsinnehåll samt filtrera på allergier och dieter.

– Vegetarisk mat ska inte vara svårt. Vi vill att alla snabbt och enkelt ska kunna hitta information om vegetariska produkter, oavsett om du varit vegan i flera år eller planerar inför en köttfri måndag, säger Clara Lundborg, designer, som är en av flera som hjälpt till att driva projektet.

Målet var att skapa en tjänst som gör det enklare att sålla bland det snabbt växande utbudet av vegetariska produkter och genom smarta funktioner kunna hitta produkter utifrån speciella kriterier som proteininnehåll och speciella kosthållningar.
Sajten innehåller också en funktion där produkter kan betygsättas av besökarna, vilket förhoppningsvis kan bidra till en mer nyanserad bild. Med ersättningsguiden kan du som vill byta ut köttet läsa om alternativa ingredienser till de mest vanliga vardagsrätterna i Sverige.
– Vegoutbudet växer sig större och starkare för varje år eftersom konsumenterna efterfrågar det. Vi vill vara med och påverka det här matskiftet och Vegopedia är vårt bidrag, säger Johan Vallstrand, VD på Adaptive Media.

Vegopedia är en helt oberoende tjänst som är grundad och finansierad av Adaptive Media, en digital byrå i Stockholm. Johanna Kviberg, en av utvecklarna bakom Vegopedia, tycker det är kul med den här typen av projekt.
– Det är fantastiskt att få jobba med projekt där det finns chans att göra skillnad, speciellt inom ett ämne man brinner för. Vi ser allihopa väldigt mycket fram emot att få vidareutveckla Vegopedia.