Allt började med initiativet ”Framtidens Protein”, där Coop lyfte fram baljväxter som en viktig ingrediens i ett proteinskifte mot mer växtbaserad mat. I filmen medverkade Adam Arnesson och visade upp sin odling av bönor. Det föll sig sedan naturligt att gå från ord till bord.
– Framtidens mat är till stor del växtbaserad och därför måste vi producera proteingrödor även i Sverige. Gula ärter odlas redan mycket i Sverige och klarar ekologisk odling men används mest som djurfoder. Vi beslöt att satsa på den gula ärtan som livsmedel, säger Adam Arnesson.

Med på tåget kom även lantbrukaren Emil Olsson på Slätte Gård i Västergötland och livsmedelsföretaget Food for Progress, specialiserat på växtbaserad mat. Tillsammans med Coops avdelning för egna varumärken utvecklades sedan de två färdiga Änglamarksprodukterna: ärtstubbar med sötsyrlig picklad dill, och färgsprakande ärtnuggets där de svenska ärtorna möter Indien i en kryddig tandoorimix.
– Det är unikt att vi jobbar med både lantbrukare och producent på det här sättet. Det är ett helt nytt arbetssätt som verkligen ger mersmak och ligger precis i linje med vad vi vill att Änglamark ska stå för, säger Åsa Wickholm, chef för egna varumärken på Coop.

En viktig del i utvecklingen var att välja rätt sorts ärta. Efter ett antal provsmakningar föll valet på ärtan Ingrid. Produktionen sker i Stora Levene, ett litet samhälle i Västergötland, där livsmedelsproduktion varit viktig del regionen sedan 1960-talet.

Änglamark
Ärtstubbar picklad dill och Ärtnuggets Tandoori säljs frysta i 300 grams förpackningar och finns i alla Coopbutiker och på Coop.se. Cirkapris för en förpackning är 24.95 kr.