Därför har Truls Christenson på Rscued tagit fram en bananbok med grymma recept, info om den stora problematiken med matsvinn samt smarta tips för att minska ditt eget matsvinn.

Rscued

Rscued är företaget som räddar frukt och grönsaker för att sedan göra bland annat juice, smoothies, lemonader och shots. Du hittar dem i butik och på caféer och restauranger. Läs mer på rscued.se.

BANANBOKEN ÄR EN rolig och lustfylld bok med recept på allt du kan göra med bananer i stället för att slänga dem. Recepten kommer från privatpersoner, konditorer, bagare och influencers. De bästa recepten plockades sedan ut av en eminent jury bestående av Truls Christenson på Rscued, komikern och medieprofilen Sofia Dalén, Robin Delselius som driver hantverksbageriet Robin Delselius Bageri, konditorn Annie Hesselblad, samt tidningen VEGO:s Mattias Kristiansson.

Förutom recept får man även ta del av lättsmält fakta om matsvinn och tips på hur vi alla kan bli bättre på att minska svinnet hemma.

Rscued startades 2015 av Truls Christenson och en kollega efter insikten om att 30 % av allt som odlas… slängs. Den siffran är nu uppe i 40 % så vi går verkligen åt fel håll. Något måste göras! Inte minst om vi räknar med att det dessutom finns ett stort mörkertal. Det här matsvinnet gäller hela kedjan, från odlare tills det att vi konsumenter kastar maten i våra hem.
— Rscued tar hand om frukt och grön- saker, från odlare, butiker, grossister och fruktkorgsföretag. Sen sorterar vi bort det som inte är fint och på det som är kvar gör vi juicer, shots, smoothies, rödbetshummus m.m. Produkterna kan du hitta i butiker, på caféer och restauranger.

BANAN ÄR EN av de mest populära frukterna på vår planet, inte minst hos oss svenskar. Det är samtidigt väldigt komplext eftersom det slängs bananer i alla leden. Odlarna slänger om de har fel form eller storlek. Är det något som har hänt under logistiken, t ex att de börjar mogna för tidigt, så slängs hela lasten på flera ton. När de sen kommer till butikerna så vill de ha dem när de är sådär lagom gulgröna, så att de inte blir övermogna i fruktdisken. Är de för gula skickas de tillbaka, slängs i butiken eller i bästa fall skänks. Och till sist så slängs de i hemmen när de kanske blivit övermogna.

Så varför en bananbok?
— Bakgrunden är att vi kallade till ett ”Bananupprop” i våras. Först ville vi säga till branschen att vi måste göra något åt det här. Sen ville vi på ett lekfullt och roligt sätt involvera slutkonsumenten, eftersom man generellt vet väldigt lite om matsvinn. Det resulterade i Bananboken — ett sätt att folk- bilda konsumenterna blandat med recept från bagare, konditorer, influencers och privatpersoner. Det ska vara kul att rädda världen!

Vad kan man som konsument göra?
— Att minska matsvinn är en lagsport och det gäller att få med så många som möjligt. Första steget är att känna till problematiken. Det är verkligen svårt att greppa dessa stora volymer. I boken, förutom recept, finns det många handfasta tips på hur du minskar ditt eget matsvinn t ex genom att förvara frukt och grönt bättre så att de håller längre.

Vad kan butikerna göra?
— Man ska fråga sig själv “vad exponerar vi för kunden?” Man får ofta höra att ”kunden bestämmer”, men det stämmer inte. Norma- lisera krokiga gurkor och raka bananer. Det kostar lika mycket pengar och resurser oavsett hur frukten och grönsakerna ser ut.

Vad gör du själv med bananer?
— Jag är en stor banankonsument. Jag gillar dem i smoothies eller som bästa snackset — bananpengar med jordnötssmör.